|
Tweet |
Saygı duruşu ve İstiklal Marşı’nın okunmasıyla başlayan programda açılış konuşmasını gerçekleştiren Kırklareli Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Rengin Ak, Cumhuriyetin Türk milletine kazandırdığı değerlerin ve toplumsal dönüşümün önemine vurgu yaptı. Kırklareli Üniversitesi Rektörü konuşmasında, “Cumhuriyet, bir milletin yeniden doğuşunun ve çağdaşlaşma iradesinin simgesidir. Bizler, bilimin ve aklın ışığında yetişen gençlerimizle bu emaneti geleceğe taşımakla sorumluyuz.” ifadelerini kullandı.
Ardından söz alan Kırklareli Valisi Sayın Uğur Turan, Cumhuriyetin 102 yıllık kazanımlarının, Türkiye’nin her alanda ilerleyişinin temeli olduğunu belirterek, “Cumhuriyetimizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk başta olmak üzere, bağımsızlık mücadelemizin tüm kahramanlarını rahmet ve minnetle anıyor, bu değerli mirası daha da ileriye taşımak için hep birlikte çalışıyoruz.” dedi.
Programa, Rektör Yardımcıları Prof. Dr. Eylem Özkaya Lassalle, Prof. Dr. Murat Gençbay ve Prof. Dr. Meryem Çamur Demir, Rektör Danışmanı Prof. Dr. Seçkin Yavuzdoğan, çok sayıda akademik ve idari personel ile öğrenciler katıldı.
Program, “Cumhuriyetin Kazanımları: Eğitim, Tarih ve Toplum” başlıklı panelle devam etti. Moderatörlüğünü Fen-Edebiyat Fakültesi Dekanı Elazığ Kebanlı Hemşerimiz Prof. Dr. Ertuğ Can’ın yaptığı panelde, Doç. Dr. Adem Başpınar ve Dr. Öğr. Üyesi Nesrin Akkor konuşmacı olarak yer aldı. Panelde, Cumhuriyet dönemi eğitim politikaları, toplumsal dönüşüm süreçleri ve modernleşme hareketleri üzerine genel değerlendirmelerde bulunuldu.
Moderatör olan Fen-Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ertuğ Can panelin açılışında yaptığı açıklamada,Türkiye Cumhuriyeti’nin 1923’te ilan edilmesinin yalnızca bir rejim değişikliği değil, siyasal, toplumsal, ekonomik ve kültürel alanlarda kapsamlı bir modernleşme sürecinin başlangıcı olduğunu vurguladı. Cumhuriyet’in halk egemenliğine dayalı yapısı, demokratik katılımı ve laik eğitim reformlarını teşvik etmiş; Medeni Kanun’un kabulüyle toplumsal cinsiyet eşitliği yönünde ilerleme sağlanmıştır. Ekonomik ve altyapısal yatırımlar ulusal kalkınmayı desteklerken, bilim, sanat ve kültür alanlarındaki reformlar çağdaş bir ulus-devlet kimliğinin oluşumuna katkıda bulunmuştur. Prof. Dr. Ertuğ Can, “Cumhuriyet’in en önemli özelliği, antiemperyalizmle modernitenin sentezini gerçekleştirmesi ve bu yaklaşımın Atatürk önderliğindeki kadrolar tarafından başarıyla uygulanmış olmasıdır. Bu süreç, monarşiden halk egemenliğine geçişi sağlayarak vatandaşlık bilincinin güçlenmesine, hukukun üstünlüğü ve laiklik ilkeleri doğrultusunda demokratik kurumların gelişmesine zemin hazırlamıştır” ifadelerini kullandı.
Panel kapsamında konuşan Doç.Dr. Adem Başpınar, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş döneminde siyasal, hukuksal ve toplumsal alanlarda yaşanan dönüşümü modernleşme, rasyonelleşme ve sekülerleşme süreçleri çerçevesinde değerlendirmiş, Cumhuriyet’in bir siyasal rejim olmanın ötesinde, rasyonel, seküler ve bilim temelli bir toplumsal yeniden yapılanma olduğunu; bunun amacının da modern yurttaşlık bilincine sahip bir ulus-devlet yaratmak olduğunu belirtmiştir. Cumhuriyet’in getirdiği temel dönüşümleri sosyolojik ve kuramsal bir çerçevede analiz etmiştir.
Panelin diğer konuşmacısı Dr. Öğr. Üyesi Nesrin Akkor ise, “Cumhuriyet’in ilanı, yalnızca yönetim biçiminin değişimi değil, zihniyet, hukuk ve kültür alanlarında çok boyutlu bir dönüşümün hayata geçirilmesidir. Zihniyet dönüşümü kapsamında, Türk Tarih Kurumu’nun kuruluşu ve Türk Tarih Tezi aracılığıyla ulusal kimliğin entelektüel temelleri oluşturulmuştur. Hukuki dönüşüm ekseninde, hilafetin kaldırılması ve Türk Medeni Kanunu’nun kabulüyle laik, eşitlikçi ve rasyonel bir hukuk düzeni tesis edilmiştir; birey “kul” statüsünden çıkarılarak modern bir “yurttaş” kimliğine kavuşturulmuştur” ifadelerini kullandı.
Panelin sonunda yapılan değerlendirmede ise Moderatör olan Fen Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ertuğ Can, Cumhuriyetin kazanımlarını sürdürmek amacıyla eğitim sisteminin güçlendirilmesine dönük bazı öncelikli alanlara önem verilmesi gerektiğini belirtti. Buna göre, eğitimde eşitlik ve erişimin sağlanması, dezavantajlı bölgelerde altyapı eksikliklerinin giderilmesi ve öğretmenlerin niteliği ile motivasyonunun artırılması gerekmektedir. Müfredat, ezbere dayalı yaklaşımlar yerine eleştirel düşünme, problem çözme, STEM ve dijital becerileri geliştirecek biçimde yenilenmelidir. Ayrıca dijital dönüşümün desteklenmesi, kaynakların adil dağıtımı ve yerel katılımın güçlendirilmesi, erken çocukluk eğitiminin yaygınlaştırılması eğitimde fırsat eşitliği için temel bir unsur olarak görülmektedir.
Etkinlik, teşekkür belgelerinin takdimi ve toplu fotoğraf çekiminin ardından sona erdi.
.jpg)
.jpg)
.jpg)

.jpg)


.jpeg)
